VAS MEGYE – A 110 kilométeres szakaszon mostantól egy vonatbefolyásoló rendszer folyamatosan figyeli és szükség esetén szabályozza a közlekedő vonatok sebességét, illetve teljes mértékben kizárja a vonat-utoléréses baleseti helyzeteket.

A rendszer, aminek hivatalos neve ETCS L2, illeszkedik a korszerű, egységes európai vonatbefolyásoló rendszerbe, annak kritériumai alapján épül fel. Tárolja a pályaadatokat, a sebességet, az állomási és vonali biztosítóberendezésekből kapott információkat, az adatokat feldolgozza, és ezen információk segítségével kiszámítja a vonat megengedett legnagyobb sebességét.

A kapott adatot a pályamenti egységek segítségével eljuttatja a vonat vezetőjéhez. A vonat sebességét folyamatosan ellenőrzi, és abban az esetben, ha az nagyobb, mint a megengedett, beavatkozik, és a megengedett mértékűre csökkenti a vonat sebességét – mutatta be a GYSEV Zrt. az új rendszert.

A vasútüzemben a közúti átjárók potenciális veszélyforrást jelentenek. A közúton közlekedők figyelmetlenségéből adódó baleseteket sajnos az ETCS L2 sem tudja megelőzni, azonban az útátjáró berendezések meghibásodása, vagy helytelen működése esetén emberi beavatkozás nélkül a vasúti jármű sebességét oly mértékben csökkenti az útátjáró közvetlen közelében, hogy a gázolás bekövetkezési valószínűsége minimálisra csökken.

A berendezés képes ideiglenes sebességkorlátozásokat is bevezetni, például pályamenti munkavégzők védelme érdekében.

Előfordulhatnak olyan időjárási helyzetek, amikor a vasúti járművek sebességét csökkenteni kell, például extrém nyári melegben a közvetlen napsugárzásnak kitett pályaszakaszon vagy viharos szél esetén az adott vonalon bevezetett sebességkorlátozásokat a rendszer kikényszeríti.

A Sopron – Szombathely – Szentgotthárd vasútvonalra telepített ETCS L2 rendszer hatósági használatbavételi engedélyét – Magyarországon elsőként – októberben adta ki a Technológia és Ipari Minisztérium Vasúti Hatósági Főosztálya.

„Az utasok számára kevésbé érzékelhető, kézzel fogható fejlesztés a vonatbefolyásoló rendszer kiépítése. Ugyanakkor nekünk óriási mérföldkő, hiszen mostantól Sopron és Szentgotthárd között folyamatos rádiós felügyelet mellett közlekedhetnek a vonataink, és a legkülönbözőbb forgalmi, üzemi helyzetekben is garantálható az utasok, valamint a járművek biztonsága. Baleseti helyzeteket előzhetünk meg, ezért is kiemelten fontos ez a jelentős fejlesztés vasúttársaságunknak” 

mondta el az átadási ünnepségen Kövesdi Szilárd, a GYSEV Zrt. elnök-vezérigazgatója.

A projekt összköltsége 10 milliárd forint, ami száz százalékban az EU Kohéziós Alapjának támogatásával valósult meg.

[Best_Wordpress_Gallery id=”6″ gal_title=”ETCS2 -vonatbefolyásoló-“]