SZOMBATHELY – A Blaguss Agora látja el a Szombathelyi tömegközlekedést 2022 január 1-től, legalább tíz évig. Összesen 33 jármű, ebből 25 szóló és 5 csuklós Mercedes Citaro, valamint 3 Mercedes Sprinter kisbusz állt forgalomba. Az új szolgáltatással Veszprém mellet a Szombathelyi tömegközlekedés is korszerű és fiatal lett. Ennek következtében 2021 december 31-én a Volánbusz ( Korábban ÉNYKK elötte VasiVolán) flottája elbúcsúzott a várostól. A Rohonci úton sorakoztak fel a buszok vészvillogóval,hogy együtt flottába búcsúzzanak el a várostól.

EGY KIS NOSZTALGIA

Ikarus 263, 280

A klasszikus 200-as család több évtizeden keresztül meghatározó típusa volt Szombathelynek is, az utóbbi években viszont jelentősen megfogyatkozott a számuk: 260-as egyáltalán nem maradt, a szólókat az 1 méterrel hosszabb 263-asok képviselik, állomány szerint 5 darab. 1999-es gyártású, eredetileg orosz exportra szánt gépek Euro I-es D10-es motorral és kézi váltóval.

Egy Ikarus 263 ÉNYKK-s flottaszínben (fotó: Garamvölgyi Gergő)
Fotó: Garamvölgyi Gergő

Csuklósból még kevesebb van; mindössze kettő 280-as maradt így a végére, ráadásul ezek sem echte szombathelyiek, hanem Veszprémből megörökölt példányok. Érdekesség, hogy eredetileg ezek is orosz piacra készültek, szintén 1999-ben állították őket forgalomba, és a hajtásláncuk is megegyezik a 263-asokéval.

Az eredetileg orosz exportra szánt, ám végül itthon maradt GMY-345 Veszprémben töltötte élete legnagyobb részét, az ottani szolgáltatóváltás után került át Szombathelyre 2019-ben (a szerző felvétele)
Fotó: Gramvölgyi Gergő

Az eredetileg orosz exportra szánt, ám végül itthon maradt GMY-345 Veszprémben töltötte élete legnagyobb részét, az ottani szolgáltatóváltás után került át Szombathelyre 2019-ben.

Régebben 415-ösök és 435-ösök is közlekedtek a városban, de ezektől már korábban megvált a cég, nem élhették meg a szolgáltatóváltást.

ARC V134, V187

A fiatalabb olvasók közül talán sokan nem is tudják, hogy a Vasi Volán régebben 200-as Ikarusok felújításával és kvázi újragyártásával is foglalkozott; komplett karosszériák is készültek itt sok más Volán részére is. Az így nyert tapasztalatot felhasználva 2006-ban egy vadonatúj, alacsonypadlós csuklós gördült ki a cég csarnokából: természetesen ők „csak” a kivitelezést végezték, a tervezés és az értékesítés az Auto Rad Controlle Kft feladata volt – innen az ARC márkanév.

A csuklós ARC-k különlegessége a dupla második ajtó (fotó: Garamvölgyi Gergő)

A csuklós ARC-k különlegessége a dupla második ajtó (fotó: Garamvölgyi Gergő)

Az ötajtós, B tengelyig alacsonypadlós prototípust még két másik ugyanilyen követte, ezek végül helyben álltak forgalomba. Sajnos az FLN-598 (eredetileg: KJV-110) rendszámú protó idén leégett, így csak két ilyen különlegesség maradt.

LCU-323 – helyi forgalomban ritka a közel 13,5 méteres szóló busz, Szombathelyen kívül csak Eger vásárolt V134-est (a szerző felvétele)
Fotó: Gramvölgyi Gergő

2007-re elkészült a szóló változat is, ami a V134-es típusszámot kapta (az ARC-nél ez a busz hosszára utalt: 134=13,4 méter, 187=18,7 méter, a V a városi, az E az elővárosi kivitelt jelentette), ebből még ebben az évben kettőt, majd 2008-ban további hármat gyártottak maguknak. A csuklóson szerzett tapasztalatokat, visszajelzéseket megszívlelték, ennek köszönhetően a homlok- és a hátfal is megújult, jóval esztétikusabbá vált. Teljes hosszban alacsonypadlós lett a busz, nincs lépcső a hátsó ajtónál se, nincs dupla középső ajtó, a csuklósban alkalmazott Euro III-as MAN motort pedig Euro IV-es Cummins váltotta.

V134 csak Egerben közlekedik még, de érdemes tudni, hogy ez volt az őse a később Budapesten viszonylag nagy darabszámban megjelent Ikarus V127 / Modulo M108D típusnak.

Credo BN12

A harmadik magyar márka Szombathelyen a Credo (volt): 2009 és 2011 között évente hetet-hetet vásároltak a BN12 típusból, összesen tehát huszonegy alacsony belépésű, háromajtós „kiskerekű” volt a flottában.

Legnagyobb darabszámban a Credo BN12 típus futott Szombathelyen az utolsó években (fotó: Garamvölgyi Gergő)
Fotó: Gramvölgyi Gergő

Legnagyobb darabszámban a Credo BN12 típus futott Szombathelyen az utolsó években (fotó: Garamvölgyi Gergő)

MAN

A 2002-es, török gyártású A75-ös (SL283) típusból így a végére csupán egy maradt, a másik kettő már korábban Körmendre került. Volt két Veszprémből örökölt 1993-as gyártású NG272 alacsonypadlós csuklós is, de ezek sem élték meg a szolgáltatóváltást.

Mercedes

A normál buszok mellett két kisebb is közlekedett Szombathelyen, mindkettő Mercedes alvázas: a KUE-651 egy 2001-es gyártású Ernst Temstar City, ami korábban a Bakony Volánnál közlekedett, a másik pedig egy 2004-es Sprinter, ami a Bakony és a Kisalföld Volánoknál is megfordult azelőtt.

KUE-651 – érdekes színfolt (szó szerint) a kis zöld Merci (a szerző felvétele)
Fotó: Gramvölgyi Gergő

A flotta legfiatalabb tagjai azok a csuklós Conectók voltak, amik tavaly, már az országossá egyesült Volánbusz által lettek beszerezve. Akkor összesen kilencvenet vásárolt a cég ebből a típusból, amik Budapesten, Székesfehérváron, Győrben, Zalaegerszegen és Gyulán álltak forgalomba – Szombathely hetet kapott.

A török gyártású Conectókat (is) francia gyártású Citarók váltják (fotó: Garamvölgyi Gergő)

A török gyártású Conectókat (is) francia gyártású Citarók váltják (fotó: Garamvölgyi Gergő)

You May Also Like

Átadták az M80-as autóutat

Az ország egyik legnagyobb völgyhídjával épült meg az M80 újabb szakasza. A Duna Aszfalt kivitelezésében elkészült 19,4 kilométer hosszú, Körmendtől Vasszentmihályig tartó második szakasz átadásával már a teljes – a magyar-osztrák határ előtti rész kivételével – 27,2 kilométeres autóúton lehet közlekedni.

Útfelújítás

Elkezdődött a Kossuth Lajos utca felújítása. A felújítást a Stabag ZRT Általános…

Eladta a sokak szerint legkényelmesebb ülésű vasúti kocsijait a GYSEV

A közelmúltban lezárult egy hároméves folyamat: a GYSEV Zrt. az elmúlt hetekben egy csomagban eladta 46, úgynevezett Schlieren típusú személyszállító kocsiját. Helyüket Vas megyében is a korszerű FLIRT motorvonatok vették át.