Minden évben megünneplik a harminc évvel ezelőtti határnyitást az osztrák-magyar határon. De ma már sokan el se tudják képzelni, milyen lehetett az a szögesdrótrendszer, ami évtizedeken át elválasztotta a kommunista országokat Európa demokratikus felétől.
Dákai János technikusként szolgált a határon, így még 72 évesen is jól emlékszik arra, hogyan épült fel a műszaki határzár.
„Ezt úgy mondták, hogy vadfogó. Alul ugye az apró madaraknak, ott sűrűbb, fönt meg az őzek, disznók, szarvasoknak, hogy ne tudjanak hozzájutni a kerítéshez, mert ha összekuszálták ezt a drótot, akkor ezt nekünk ki kellett javítani. Össze kellett forrasztani, akkor újra üzembe kellett helyezni. Aztán utána volt egy út, akkor padka volt, utána egy árok volt, ahol a csapadék összefolyt, mert az is okozhatott zárlatot. Utána volt egy út, egy ilyen szélességű út, hogy egy kocsi nyugodtan tudott rajt közlekedni, utána volt egy három méter körüli nyomsáv, ami el volt fogasolva, gereblyézve, azon meg lehetett látni a nyomot, hogy állat ment rajta, vagy ember ment rajta.” – idézte fel a technikus.
A kommunikációt is meg kellett oldani a műszaki határzár mentén.
„Hát nem volt rádiótelefon, de az oszlopokon volt távbeszélő-csatlakozó. Mindenkinek a zsebében, aki itt jött járőrözni, vagy kiment mélységbe vagy valahol, azoknak rejtve voltak olyan csatlakozók, ahonnan lehetett beszélni.”
A vasfüggöny a Balti-tengertől az Adriáig vágta ketté Európát, sokaknak az életükbe került, hogy megpróbáltak átjutni rajta. De ki lehetett játszani a rendszert.
„Benyúltunk, az ujjunk közé vettük a drótokat, széjjelhúztuk, aztán a kolléga átbújt. Aztán akkor ő is ismételte ezt a műveletet, akkor átbújtam én is. Így megszedtük a táskába a gyümölcsöt, aztán szépen visszajöttünk ugyanezzel a módszerrel, beballagtunk a laktanyába, ott már vártak a fiúk: Na mit hoztatok? Szőlőt, almát, körtét?” – árulta el Dákai János.
Vasfüggöny múzeum 2016
Fotó: Prím M. 
Vélemény, hozzászólás?
You May Also Like

2022-ben kezdetét veszi a MAVIR ZRt. nagyléptékű alállomás- és távvezetékfejlesztési projektje

A MAVIR ZRt. fejleszti alállomásait és távvezetékeit, hogy hozzájáruljon a hazai villamosenergia-rendszer zöldítéséhez. A tervezett beruházás hozzájárul új naperőművek hálózatba integrálásához. Az Európai Unió és Magyarország Kormánya 15,410 milliárd forint vissza nem térítendő támogatást nyújt a fejlesztés megvalósításához a Helyreállítási és Ellenállóképességi Eszköz (RRF) keretében. A Kormány Magyarország Helyreállítási és Ellenállóképességi Tervének elfogadásáig a projektet a Nemzeti Helyreállítási Alapbólelő finanszírozza.

Már nem sokáig utazhatnak díjmentesen az egészségügyi, szociális és rendvédelmi dolgozók.

Június 14-ig utazhatnak ingyen az egészségügyben dolgozók a tömegközlekedésen.

230 településen folytatódik a szúnyogok elleni védekezés

Elindult az országos szúnyogok elleni védekezés.

Fokozott ellenőrzések a vasút biztonságáért

Ma reggeltől fokozott vasúti ellenőrzést végez a rendőrség. A Railpol (Vasúti Rendőrségek Európai Szervezete) által koordinált akcióban részt vevő szervek huszonnégy órán át végeznek fokozott ellenőrzést a vasút biztonságáért.