2021. November 30. -Tuesday- 21:52

Hogyan működött a vasfüggöny?

2019. augusztus 19. -hétfő- 22:01

2019. augusztus 19. -hétfő- 22:01
Minden évben megünneplik a harminc évvel ezelőtti határnyitást az osztrák-magyar határon. De ma már sokan el se tudják képzelni, milyen lehetett az a szögesdrótrendszer, ami évtizedeken át elválasztotta a kommunista országokat Európa demokratikus felétől.
Dákai János technikusként szolgált a határon, így még 72 évesen is jól emlékszik arra, hogyan épült fel a műszaki határzár.
„Ezt úgy mondták, hogy vadfogó. Alul ugye az apró madaraknak, ott sűrűbb, fönt meg az őzek, disznók, szarvasoknak, hogy ne tudjanak hozzájutni a kerítéshez, mert ha összekuszálták ezt a drótot, akkor ezt nekünk ki kellett javítani. Össze kellett forrasztani, akkor újra üzembe kellett helyezni. Aztán utána volt egy út, akkor padka volt, utána egy árok volt, ahol a csapadék összefolyt, mert az is okozhatott zárlatot. Utána volt egy út, egy ilyen szélességű út, hogy egy kocsi nyugodtan tudott rajt közlekedni, utána volt egy három méter körüli nyomsáv, ami el volt fogasolva, gereblyézve, azon meg lehetett látni a nyomot, hogy állat ment rajta, vagy ember ment rajta.” – idézte fel a technikus.
A kommunikációt is meg kellett oldani a műszaki határzár mentén.
„Hát nem volt rádiótelefon, de az oszlopokon volt távbeszélő-csatlakozó. Mindenkinek a zsebében, aki itt jött járőrözni, vagy kiment mélységbe vagy valahol, azoknak rejtve voltak olyan csatlakozók, ahonnan lehetett beszélni.”
A vasfüggöny a Balti-tengertől az Adriáig vágta ketté Európát, sokaknak az életükbe került, hogy megpróbáltak átjutni rajta. De ki lehetett játszani a rendszert.
„Benyúltunk, az ujjunk közé vettük a drótokat, széjjelhúztuk, aztán a kolléga átbújt. Aztán akkor ő is ismételte ezt a műveletet, akkor átbújtam én is. Így megszedtük a táskába a gyümölcsöt, aztán szépen visszajöttünk ugyanezzel a módszerrel, beballagtunk a laktanyába, ott már vártak a fiúk: Na mit hoztatok? Szőlőt, almát, körtét?” – árulta el Dákai János.
Vasfüggöny múzeum 2016
Fotó: Prím M. 
Related Posts

Madárinfluenzát mutattak ki Szombathelyen is

2021. november 30. -kedd- 20:47

2021. november 30. -kedd- 20:47

Szombathelyen is kimutatták a madárinfluenzát.

Maximum 480 lehet

2021. november 15. -hétfő- 10:00

2021. november 15. -hétfő- 10:00

A mai naptól jön a rögzített üzemanyag ár. Maximum 480 Ft lehet a kutakon az üzemanyag,vagy olcsóbb, de drágább nem....

Egyelőre csak vadmadárnál, de ismét megjelent Magyarországon a madárinfluenza

2021. november 12. -péntek- 21:13

2021. november 12. -péntek- 21:13

MAGYARORSZÁG – Magas patogenitású madárinfluenza vírus H5N1 altípusát mutatta ki a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) laboratóriuma egy elhullottan talált vadon...

Itt a szomorú adat,hogy városokban és településeken hányan haltak meg koronavírusban

2021. május 29. -szombat- 10:41

2021. május 29. -szombat- 10:41

Kiadta a Nemzeti Népegészségügyi Központ ( NNK) a koronavírus-járvány kezdete óta 2021 május 4-ig eltelt időszakban hányan vesztették életüket a...

Vigyázz, kész ,NYITÁS!

2021. május 13. -csütörtök- 10:44

2021. május 13. -csütörtök- 10:44

A Nemzeti Művelődési Intézet tizennégy magyarországi agóra részvételével, valamint az akcióhoz kapcsolódó közel ezer közművelődési intézménnyel 2021. május 15-én 10:00 órától országos közművelődési megnyitó eseménysorozatot valósít meg.

Fokozott ellenőrzések a vasút biztonságáért

2021. március 24. -szerda- 18:37

2021. március 24. -szerda- 18:37

Ma reggeltől fokozott vasúti ellenőrzést végez a rendőrség. A Railpol (Vasúti Rendőrségek Európai Szervezete) által koordinált akcióban részt vevő szervek huszonnégy órán át végeznek fokozott ellenőrzést a vasút biztonságáért.

Comments
Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük