A szombathelyi MÁV-igazgatóság udvarán évtizedek óta álló MÁV 490,041 pályaszámú gőzmozdony október elején új fejezetet kezdett: megkezdődött az elszállításának előkészítése. A történelmi jármű nemcsak a magyar vasúttörténet egyik különleges darabja, hanem a helyi közösség számára is ikonikus látványosság volt.

Egy mozdony, amely túlélte a történelmet

A MÁV 490,041-es gőzmozdony 1942-ben készült Budapesten, és első szolgálati helye Marosvásárhely volt. Az ötvenes években Tapolca környéki kőbányákban dolgozott, majd hosszú útja végén Szombathelyen újították fel, ahol kiállítási darabként kapott helyet a MÁV-igazgatóság udvarán.

Fotó: Mav.hu

A 490-es sorozatú mozdonyok a magyar keskenynyomtávú vasutak hőskorát idézik. Két hengeres gőzgépük mind a négy kerékpárt hajtja, kazánjuk pedig szén mellett fával is üzemeltethető volt – különösen hasznos az erdei vasutaknál.

Elszállítás: új otthon vagy új küldetés?

A mozdony elszállítását 2025 októberének második hetére időzítették, és szerdán megkezdődött az előkészítés. Bár hivatalos közlemény még nem jelent meg a végső célállomásról, a vasútbarát közösség reméli, hogy a gőzös nem raktárba kerül, hanem újra közönség elé – akár egy másik városban, akár egy nosztalgiaüzem részeként.

A MÁV hasonló típusú mozdonyokat jelenleg is üzemeltet például a Széchenyi-hegyi Gyermekvasúton, ahol a 490,039 és 490,056 pályaszámú gépek nosztalgiajáratokat teljesítenek. Ezeket a mozdonyokat rendszeresen karbantartják, és különleges figyelmet kapnak a kazán, a Klien-Lindner kanyarbeálló szerkezet és a fékrendszer ellenőrzése során.

A közösség emlékezik

A szombathelyi mozdony elszállítása nem csupán logisztikai esemény, hanem érzelmi pillanat is. Helyiek, vasútbarátok és fotósok gyűltek össze, hogy megörökítsék a gőzös utolsó napjait a megszokott helyén. A mozdony nemcsak technikai emlék, hanem a város múltjának része. Feltettük kérdéseinket a Máv Kommunikációs Osztályának, mikor választ kapunk,új cikkben közöljük.